luni, 27 aprilie 2015

COZONACI


 Se spune ca nu esti o gospodina buna, daca nu stii sa faci cozonaci. Eu am incercat in ultimii ani sa tot fac. Si ca sa fiu sincera, vreau sa va spun  ca  prima data cand am facut, mi-au iesit super. Fasii-fasii asa cum se spune, ca de fapt acesta este punctul dupa care se considera cozonacul reusit sau nereusit. Eh, norocul incepatorului, pentru ca dupa aceea nu mi-au mai iesit fasii-fasii, dar am perseverat, pentru ca perseverenta este mama invataturii... si iata ca anul acesta, zic eu, cred ca sunt reusiti. Reteta este a Gabrielei Cara pe care o urmaresc indeaproape si ii incerc retetele. Ea spune ca nu este nici un secret. Asa este,dar  important este ca toate ingredientele sa fie de calitate : faina pentru cozonac, drojdia proapaspata, ouale, unt cu procent de grasime de cca. 80%  si bineinteles sa-i acorzi toate atentia. 

Ingrediente:
Pentru aluat: 
- 1 kg. faina
- 50 gr. drojdie proaspata
- 250 gr. zahar
- 500 ml. lapte
- 20 gr. grasime , ulei si unt topit
- 5 galbenusuri
- 1 lingurita rasa de sare
- arome: coaja rasa de lamaie,portocala, esenta de rom, ezenta de vanile

Pentru umplutura:
cacao,
zahar, 
rahat,
stafide, nuca , ce va pofteste inima.

Mod de preparare
Incepem sa pregatim aluatul.
Intr-un vas mai mare, se cerne faina, chiar si de doua ori ca sa fie mai pufoasa. Eu am cernut-o de trei or,sa fiu mai cu mot.
Se incalzeste laptele intr-un vas si se dizolva zaharul si vanilia. 
Maiaua se face din putin lapte, adica cateva linguri, drojdie si faina. Se desface drojdia in lapte caldut, din cel pregatit deja si se adauga cateva linguri de faina pana se obtine o pasta omogena nu foarte tare. Presaram faina peste pasta obtinuta si o lasam sa se dospeasca  la loc cald, cam 10-15 minute, pana cand se "crapa faina".

Se freaca galbenusurile cu sare, coaja de lamaie si portocala. Eu nu am pus coaja de lamaie sau portocala pentru ca nu place tuturor.

Cand drojdia a crescut se pune in vasul cu faina, se adauga laptele caldut  si galbenusurile. Se amesteca cu mana pana cand se incorporeaza toata faina si coca se leaga. In acest punct cu mana luam din untul amestecat cu ulei, (care au fost amestecate pe foc domol, nu fierte) si continuam framantatul pana terminam toata grasimea, timp de cira 30 de minute. Da, 30 de minute. Framantam, impaturim si batem coca de vas timp de 30 de minute, pana face basici. Nu este de gluma, sa stiti. Eu asa am facut. Acoperim vasul cu un servet si il punem la crescut la loc cald, ferit de curent, cam o ora si jumatate. Asa arata coca dospoita, gata sa fie pusa in forme.



Dupa ce aluatul a crescut, ungem planul de lucru cu ulei si impartim aluatul in doua parti. Apoi fiecare parte la randul ei in doua parti. Intindem foile cu mana, le umplem cu cacao,zahar,stafide,rahat, ce ne place si formam doi cojonaci impletiti pe care ii punem in doua forme tapetate cu hartie si unse cu ulei. Lasam la crescut in forme cam 40 de minute . II ungem cu galbenus de ou amestecat cu lapte, presaram zahar tos, mac, susan, ce dorim . Ii coacem in cuptorul incins la 180 C cam 40-45 minute.

Cam asa aratau cand i-am scos din cuptor.


Si asa taiat.
Eu zic ca nu e rau. Oricum s-a mancat, nu a ramas o frimitura. Si cu prima ocazie voi repeta experimentul.

Incercati, si veti reusi.

Pofta buna !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu